Heroes of Might and Magic (celá série)

9. září 2013 v 12:14

Heroes of Might and Magic je série tahových strategických her od společnosti New World Computing odehrávající se ve světě Might and Magic. V roce 1996 byla NWC koupena 3DO. V roce 2003 3DO zkrachovalo a série byla prodána Ubisoftu. Hry této série byly čistě fantasy hrami, přestože svět Might and Magic obsahoval sci-fi prvky.
Tato série patří do žánru tahových strategií a ve své podstatě obsahuje i RPG prvky. Na začátku hry zpravidla hráč začíná s hrdinou na první úrovni a s městem z vybrané strany. Hrdinové, jež hráč ovládá, mohou najímat armády, rozmisťovat je na mapě, obsazovat surovinová naleziště a nepřátelská města, bojovat s NPC monstry nebo s ostatními hráči. Hrdinové v průběhu hry získávají zkušenosti. Zdrojem mohou být různé objekty na mapě, truhlice s poklady a zejména boj. Když hrdina získá dostatečné množství zkušeností, postoupí automaticky o úroveň výše a získá bonus k jedné ze svých čtyř základních vlastností.
Všechny jednotky a budovy ve městě si hráč kupuje za suroviny, jichž je celkem sedm druhů. Základními surovinami je zlato, dřevo, a kamení. Mezi vzácnější suroviny patří krystaly, drahokamy, síra, a rtuť
Tahový systém hry: Všechny hry Heroes of Might and Magic jsou rozděleny na tahy. Na herní mapě představuje jeden tah jeden herní den, kdy každý z hrdinů obdrží určité množství bodů pohybu, které určují, jak daleko se v tomto tahu může pohnout. Svou roli v tom hrají i typy terénů (po travnaté louce se jde mnohem lépe než po písčité poušti). Během jednoho tahu hráč může postavit jednu budovu v každém ze svých měst. Jednotliví hráči se při tazích střídají a ostatní čekají, až předchozí hráč svůj tah dokončí.
Cílem hry je většinou dobýt všechna nepřátelská území a zabít všechny hrdiny.

Heroes of Might and Magic I

- byla vydána 31.srpna 1995 pro MS-DOS a v 31.únara 1996 pro Windows.

Příběh: První díl této série vypráví příběh Lorda Morglina Ironfista, který byl nucen uprchnout s několika málo loajálními vojáky za pomocí magického portálu ze své vlasti, kterou ovládl jeho bratranec Ragnar, jenž zavraždil Ironfistova otce a právoplatného krále.
Po vstupu do portálu se ocitl v podivné, okouzlující a nepropádané zemi zvané Enroth. Nikdo jí však nevládne, ale mají na ní zálusk další tři vladaři: barbar Lord Slayer, královna čarodějek Lamanda a warlock jménem Lord Alamar.
V kampani o deseti mapách Lord Ironfist postupně poráží všechny tři své oponenty a na území Enrothu zakládá vlastní říši, později známou jako Erathie. Hráč může v třech dalších kampaních dovést k vítězství i další tři strany konfliktu, ale dějová návaznost na další díly počítá pouze s vítězstvím Ironfista.

Info: V Heroes of Might and Magic má hráč k dispozici čtyři třídy měst a hrdinů. Každý typ města má své unikátní vlastnosti, přednosti a slabiny:
Knight - Tento hrdina reprezentuje herní složku moci (might), takže dostává bonusy hlavně do síly a obrany.
Barbarian - Tento hrdina také reprezentuje herní složku moci (might). V kampaních je vrchním velitelem barbarů Lord Slayer.
Sorceress - Tento hrdina reprezentuje herní složku magie (magic), takže získává s dalšími úrovněmi více bodů do síly kouzel a znalostí.
Warlock - Tento hrdina také reprezentuje herní složku magie (magic). Jejich vůdcem je warlock Lord Alamar.

Heroes of Might and Magic - GamePlay

Heroes of Might and Magic II

- byla vydána 1.října 1996

Příběh: hry začíná smrtí Lorda Ironfista, který v prvním díle porazil konkurenty a sjednotil zemi Enrothu do jediné říše. Lord Ironfist po sobě zanechal dva syny, dobrosrdečného Rolanda a lstivého Archibalda. O tom, kdo se měl stát následníkem trůnu, měl rozhodnout dvorní věštec, který však za záhadných okolností zemřel, stejně jako jeho nástupci a další, kteří do úřadu nastoupili po něm.
Archibald z vražd věštců obvinil svého bratra a vyhnal ho z královského paláce, zatímco se ujal trůnu. Roland tedy ve vyhnanství zformoval odpor proti Archibaldově vládě a spor o nástupnictví přerostl v krvavou občanskou válku. Na Rolandovu stranu se přidaly hrady Knight, Sorceress a Wizard, zatímco Archibaldovi byli věrné hrady Warlock, Necromancer a Barbarian.
Na začátku tažení si hráč zvolí jednoho z bratrů a ujímá se role generála bojujícího na jeho straně. V průběhu kampaně má hráč možnost strany změnit.
Hra má dva konce. Pokud se vítězem stane Archobald, je Roland uvězněn na královském hradě Ironfist a Archibald se stane nezpochybnitelným vládcem Enrothu. Pokud zvítězí Roland, Tanir, jeden z Rolandových dvorních čarodějů, Archibalda přemění v kámen. Následující hra ze série Migth and Magic (RPG hra Might and Magic VI: The Mandate of Haven (Nebeský Mandát)) vychází z konce, kdy se vítězem občanské války se stane Roland, a Archibald je z kamenné kletby osvobozen.
V datadisku The Price of Loyalty nemá příběh kampaní s hlavní dějovou linií žádnou souvislost.

Info: Heroes of Might and Magic II plynule navazuje na svého předchůdce a zaujme zejména grafikou, jež vychází ze svého předchůdce a byla značně vylepšena. Jedná se opět o tahovou strategii a hráč v ní ovládá 1 až 8 hrdinů, prozkoumává fantastický svět, sbírá suroviny, obsazuje doly a města, nachází mocné artefakty a s pomocí své armády bojuje s nestvůrami a hrdiny svých protivníků. Hra se svými mechanismy z velké části opírá o předchozí díl.
Ale přece jenom se tu spoustu nových věcí najde: Systém magie, vylepšení jednotek, nové stavby v hradech, velká řada nových artefaktů, kouzel a objektů na mapě a zvětšené bitevní pole. Pro hru je také udělaný jeden datadisk pod názvem The Price of Loyalty (1997).

Heroes of Might and Magic II - GamePlay

Heroes of Might and Magic III

- byla vydána 28.února 1999

Příběh: Děj hry navazuje na Might and Magic VI: Mandate of Heaven a vzdáleněji i na druhý díl této série Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars. Je vyprávěn v sedmi kampaních z různých úhlů pohledu, z nichž tři probíhají současně a další na ně postupně navazují. Odehrává se na kontinentu Antagarich, známém také jako Erathie.
Poté, co zmizel král Roland (hrdina, jenž se stal vladařem Erathie na konci druhého dílu série), vládne království jeho ovdovělá žena královna Catherine. Její otec Gryphonheart z Erathie, jenž byl oficiálním vladařem po Rolandovi, byl krátce na to za podezřelých okolností zavražděn a bez jeho vedení začalo království značně upadat. Souběžně s tím do Erathie vtrhly temné síly Nighonu (podzemních lidí) a Eofolu (síly pekla). Královna Catherine je nucena urychleně se vrátit, postavit se zlu a nastolit mír. Jenže hlavní město Erathie Steadwick mezitím padlo do rukou podzemních pánů z Nighonu a Kreeganů z Eofolu.
Na jiném místě podél západní hranice s Erathií vedou válku království Tatalia a Krewlod, aby si urvaly co největší kus erathijského území. Královna Catherine je proto nucena hledat spojence a nachází je v čarodějích z Bracady a na její volání o pomoc zareagovali i elfové z AvLee. Spojená vojska lidí, elfů a čarodějů se poté vydaly na pochod na osvobození hlavního města Steadwick a vyřešily se i boje na západní hranici Erathie. Krátce po dobytí Steadwicku vyslal vojevůdce Eofolu, Lucifer Kreegan, posla s prohlášením, že drží krále Rolanda v zajetí. Erathie reagovala útokem do teritorií Eofolu, ale Rolanda se jim zachránit nepodařilo. Ten byl dle hry Might and Magic VII: For Blood and Honor odvlečen do severních zemí. Catherine vyslala odvetný útok i proti Nighonu a vypudila je z podzemí své země až na jejich domovský ostrov.
Mezitím své plány spřádají nekromanti z Deyji, kteří plánují využít rozbouřené situace, jež sami vyvolali zavražděním krále Gryphonhearta. Tentokrát ho chtějí mocným rituálem proměnit v liche a zneužít jeho moudrost a schopnosti k útoku nemrtvých na Erathii. Plán jim však nevyšel, protože Gryphonheart ve své nemrtvé formě odmítl nekromantům poslušnost a zatoužil jako král nekromantů ovládnout svět. Královna Catherine se proto musela spojit se zbylými nekromanty a zastavit ho, dokud to bylo ještě možné.
Poslední kampaň se zabývá bojem separatistů ze země mezi dvěma znepřátelenými západními zeměmi při hranicích Erathie a AvLee za nezávislost. Později se ukázalo, že v pozadí tohoto boje stál Archibald, Rolandův bratr, který byl ve druhém díle poražen a proměněn v kámen.

Info: Herní svět (Erathie) je rozdělen do dvou částí: podzemí a obzor. Obě části překypují stvůrami, poklady a různými záhadami. Je možné dobývat města různých druhů, najímat hrdiny a cvičit monstra. Světy mají různá podnebí, mohou zde být pouště, louky, sníh, bažiny, sopečné půdy, pustiny atd. Stejně tak je rozlišné prostředí; od hor a skal přes oceány až po rozlehlé pláně.
Hra má oproti svým předchůdcům mnohem lepší kvalitu obrazu. K této hře také vyšly dva datadisky - Heroes of Might and Magic III: Armageddon's Blade a Heroes of Might and Magic III: The Shadow of Death.

Armageddon's Blade
Herní změny: Nejvíce zřejmou změnou v Armageddon's Blade je přidání frakce Conflux, zvyšující počet hratelných frakcí v Heroes III na devět. Město se tematicky točí okolo základních elementů, ale obsahuje i další příšery na doplnění výběru. Bylo přidáno šest nových kampaní, jedna jako pokračování základního herního příběhu a pět točících se kolem dobrodružství týkajících se tohoto fiktivního světa. Dále bylo přidáno přes 35 scénářů pro hru jednoho hráče.
Navrátily se neutrální (nenáleží žádné frakci) jednotky a znovuobjevilo se několik typů jednotek z předchozích her Heroes (např. Peasants, Boars, and Halflings). Datadisk také přinesl několik nových typů neutrálních jednotek, jako silné Azurové draky. Jedenáct nových hrdinů z kampaní a dva nové artefakty - Armageddon's Blade a Vial of Dragonblood. Několik nových objektů pro mapu dobrodružství, včetně speciálních věží, které dovolí hrdinovi projít pouze pokud splnil určité podmínky zadané autorem mapy.

The Shadow of Death
Herní změny: Sedm nových kampaní s nastavitelnou obtížností. Dále obsahuje 12 nových artefaktů, menší vylepšení vyváženosti hry a 8 nových typů terénu, které mají vliv na hrdinovy vlastnosti jako je štěstí, morálka a magická síla. Každá z frakcí zůstala v zásadě nezměněna. Datadisk přinesl pátý artefaktový slot pro všechny hrdiny a deset nových typů teleportů pro mapu dobrodružství. Hlavním přídavkem je možnost sestavovat artefakty z obyčejných atrefaktů. Tyto artefakty disponují extrémně silnými schopnostmi a hrají zásadní roli při kampaních. V datadisku byl také vylepšen editor map, včetně čtyř nových portrétů hrdinů kampaně - Sandro, Finneas, Yog and Gem - a dalších možností nastavení.

Heroes of Might and Magic III - GamePlay

Heroes of Might and Magic IV

- byla vydána 28.března 2002

Příběh: Navazuje na události z předchozího dílu Heroesů. Gelu, vůdce lesních stráží a nositel "meče zkázy" (Armageddon's Blade), zaútočil na Kilgora, barbarského krále, aby se zmocnil a posléze zničil "meč mrazu". Jenže dávné proroctví praví, že jakmile se tyto dva mocné meče setkají proti sobě v bitvě, vyvolají mohutnou explozi (ve hře je nazvána Zúčtování), která zničí povrch celého světa. Nicméně mnoho obyvatel planety dokázalo zkáze uniknout díky záhadným portálům, které se vytvořily během Zúčtování, vedoucím do jiného světa zvaného Axeoth. Uprchlíci se poté rozdělili podle národů a šli si svou cestou.
Příběhy jednotlivých národů jsou poodhalovány během hraní jednotlivých kampaní, kterých je celkem šest, a týkají se toho, jak se jednotlivé národy přizpůsobují životu v novém světě Axeoth a jak se vyrovnávají s důsledky Zúčtování. V každé kampani je příběh vyprávěn z pohledu hlavního hrdiny nebo jeho blízkého služebníka. Jenom v kampani s názvem "Cena míru" jsou hlavní hrdinové, vyprávějící příběh, dva. Vzhledem k tomu, že příběhy jednotlivých kampaní na sebe nenavazují ani spolu nesouvisí, jsou všechny kampaně přístupné již od začátku.

Info: Hra Heroes of Might and Magic IV doznala oproti předchozím dílům značných změn. Jednou z nejdůležitějších je změna úlohy hrdiny přímo v souboji. Hrdina nyní může útočit zblízka nebo střílet na nepřítele zrovna tak jako běžná jednotka, ale zrovna tak může být zraněn či zabit. Revoluční novinkou je také možnost mít v armádě více hrdinů nebo mít armádu bez hrdiny, která je však neschopna vykonávat některé úkoly jako například zabírání dolů a měst. Další změnou je nový izometrický pohled v mapě dobrodružství i v bitvě. V bitvě došlo ke zhuštění šestiúhelníkových políček tak, že se překrývají, což umožňuje lépe zobrazit jednotky o nestandardních velikostech. Dále byl do bitvy přidán prvek krytí jednotky nebo hrdiny před nepřátelskou střelbou z dálky tak, že se nepřítel místo jednotky, do které chtěl vystřelit, trefí do jiné stojící před ní. Jednotky, které umí kouzlit, mají nyní na výběr z více kouzel, další jednotky bojující na blízko umí opětovat útok zároveň s tím, jak na ni nepřítel útočí a jednotky střílející na dálku nově umí opětovat palbu, pokud je na ně vystřeleno.
V mapě dobrodružství byl opraven jev, díky kterému mohl hráč na velké vzdálenosti přepravovat během jediného tahu velkou armádu tak, že ji mohl přesunovat z hrdiny na hrdinu, aniž by s přesunutými jednotkami ztratil následující hrdina pohyblivost. Také byla odstraněna některá kouzla, která umožňovala teleportaci hrdiny s armádou (např. "Dimension Door") či létání; ponechán byl pouze městský portál ("Town Portal"), který přepraví armádu do nejbližšího města. Tato omezení byla vykompenzována tím, že některé objekty na mapě, které dávají jednou týdně hráči suroviny, se již nemusí navštěvovat každý týden, ale je nutné je navštívit jen jednou a jejich bonus bude automaticky započítán každý následující týden. Dále také novým typem přepravování mezi městy, které si lze ve městě pořídit, a to karavany. Karavany umožní přepravit celé armády mezi městy s velkou rychlostí a bez rizika napadení nepřítelem nebo najímat jednotky z budov rozesetých na mapě dobrodružství a posílat je hned do města.
U hrdinů byl kompletně přepracován systém dovedností. Každý hrdina své třídy začíná na 1. úrovni vždy se stejnou sadou dovedností. Jak se hrdina vylepšuje, může se díky kombinacím dovedností postupem času vyvinout v některou ze 40 možných tříd, které hrdinovi poskytnou nějaké výhody. Dovedností je celkem 9, z nichž 5 je založeno na magii a zbylé na taktiku, a každá dovednost má 4 disciplíny, z nichž každá má 5 úrovní. Každý hrdina si může vybrat maximálně 5 dovedností, které chce rozvíjet. Některé dovednosti byly převzaté z předchozích dílů, některé jsou zcela nové (například disciplína kradmost umožňuje projít kolem nepřátel bez povšimnutí). Další změnou u hrdinů je neschopnost kouzlit, pokud hrdina neovládá některou z pěti magických dovedností. Navíc se může naučit pouze taková kouzla, která patří do těch škol magie, které ovládá.
Jednotky ve městech jsou nyní řazeny do 4 úrovní a každé město má k dispozici 8 různých jednotek, od každé úrovně 2 druhy. U jednotek 2., 3. a 4. úrovně však může hráč v městě zvolit pouze jeden druh, který bude stavět. Jednotky již nelze vylepšovat, ale hráč už nemusí čekat na začátek dalšího týdne a rovnou může dokupovat jednotky kdykoliv je potřeba, protože dorůstají nové každým dnem. Pozitivem (ale i negativem zároveň) je také fakt, že některé jednotky (např. rolníci, zombie, aj.) nelze najmout v žádném městě, ale pouze v budovách na mapě dobrodružství.
Ke hře byly také vydány dva datadisky: The Gathering Storm (2002) a Winds of War (2003).

Heroes of Might and Magic IV - GamePlay

Heroes of Might and Magic V

- byla vydána 16.května 2006

Kampaň: Celkem je ve hře 6 kampaní, každá o pěti misích. Každá z kampaní je hrána za jednu z ras. Kampaně se mohou hrát zásadně v takovém pořadí, v jakém jsou seřazeny. Funguje v nich zpravidla systém odehrané mise v kampani spouštějící misi následující; každá odehraná kampaň zpřístupní kampaň následující. Právě v kampaních se odehrává hlavní příběh této hry. Každou kampaní hráče provází hlavní hrdina/ové (většinou však jen jeden). Tento hrdina nesmí zemřít a postupuje celou kampaní. Všechny dovednosti, schopnosti, zkušenosti a kouzla, které v misi získá, mu zůstávají po celou dobu kampaně.

Info: Hra má také i dva datadisky - Hammers of Fate (2006) a Tribes of the East (2007).
Hra běží v plně trojrozměrném grafickém enginu Silent Storm engine, k této hře trochu vylepšen. Hru je možné hrát za celkem šest ras: Akademii, Azyl, Hvozd, Kobku, Nekropoli a Peklo. (anglicky ve stejném pořadí: Academy, Haven, Sylvan, Dungeon, Necropolis a Inferno). V datadiscích přibývají další dvě nové rasy: Pevnost a Tvrz (Fortress a Stronghold). Hra se odehrává ve světě Ashan, který nemá žádnou souvislost se světy, ve kterých se odehrávaly Heroesové I až IV. Obtížnost hry je možné nastavit na tři úrovně (normální, těžká, hrdinská), od verze 1.1 na čtyři úrovně s lehkou obtížností, protože se množily stížnosti na příliš těžkou normální obtížnost. Suroviny zůstávají stejné jako v předchozích dílech, válečná mlha (fog of war) zahaluje mapu stejným způsobem jako v dílech od I do III, stejně tak schopnost jednotek oplácet útoky. Některé střelecké jednotky jsou v Heroes V schopné opětovat palbu také. Populace se ve městech a příbytcích na mapě dobrodružství doplňuje jednou týdně a každou jednotku lze trénovat ze základní verze na vylepšenou.
Hrdinové se už nemohou zúčastnit bitev tak přímo jako v minulém díle, ale když jsou na tahu a nechtějí zrovna sesílat kouzla, je možné s nimi zaútočit na nepřátelské jednotky. Hrdinu však na rozdíl od předešlého dílu už nelze zabít v bitvě a ani jich nelze mít v jedné armádě několik. Hrdinové mají čtyři základní vlastnosti: síla, obrana, síla kouzel a znalosti. Kouzla seslaná hrdinou spotřebovávají manu, které má k dispozici tím více, čím má hrdina více znalostí. Síla kouzel zvyšuje účinek kouzel působící škody nepřátelům nebo prodlužuje účinky. Hrdinové získávají zkušenosti a úrovně, jejichž dosažením se mohou naučit nové vlastnosti a dovednosti. Každý hrdina má navíc jednu unikátní dovednost, jakou nemá ve většině případech žádný jiný, a rasovou dovednost, kterou disponují všichni hrdinové dané rasy.

V bitvě je oproti všem předchozím dílům hry použit místo šestiúhelníkového pole šachovnice se čtvercovými políčky (12x16 v bitvě v terénu). Bitevní pole při obléhání města je většinou větší (pokud jsou vystavěné hradby města). Jednotky a hrdinové se v tomto díle nestřídají postupně během bitvy tak, jako dříve. Jejich pořadí při bitvě nyní určuje nová položka ve vlastnostech všech jednotek - iniciativa. Čím vyšší je iniciativa jednotky, tím rychleji a častěji přichází na řadu. S ní souvisí plno nových schopností a kouzel, které do předchozích dílů nebylo možné implementovat (např. kouzla zrychlení, zpomalení či omráčení, které způsobí dočasný propad iniciativy). Bitvu nadále ovlivňují štěstí a morálka armád a jednotek v nich. Když má jednotka štěstí, zdvojnásobuje škody, které způsobuje nepřátelům. Má-li jednotka smůlu, jsou škody poloviční. Je-li jednotka pod vlivem kladné morálky, zvýší se jí pro následující tah iniciativa, zatímco pod vlivem záporné morálky se jí pro tento tah iniciativa sníží a dostane se na řadu až později.

Heroes of Might and Magic V - GamePlay

Heroes of Might and Magic VI

- byla vydána 14.října 2011

- je šestým pokračováním slavné počítačové fantasy herní série Heroes of Might and Magic. Vydavatelem je francouzský Ubisoft.

Videorecenze



Zdroj textu: Wikipedie
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Julča | Web | 2. ledna 2014 v 17:09 | Reagovat

Miluju IV. a u dalších novějších se mi líbí grafika, jinak VI. jsem neměla možnost hrát :(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama